Organisaties moeten zich aanpassen aan de noden van de markt, hierdoor is verandering onvermijdelijk. Dit is voor de medewerkers alles behalve evident. Zij zijn ten slotte diegenen die ervoor zorgen dat de organisatie doet waar ze goed in is.
Hieronder lijsten we enkele basisprincipes op om te slagen in uw verandertraject en processen efficiënter en effectiever te maken.
Vaak wordt een change traject herleid tot een groot evenement of een eenmalige opleiding. Dit heeft natuurlijk geen effect. Empresa Consult ontwikkelde op basis van studie en jarenlange ervaring een methodiek om weerstand om te zetten in een een goede dynamiek op basis van intrinsieke motivatie. Deze methodiek steunt op volgende basisprincipes:
- Communiceer strategisch: vertrek vanuit de Klantbehoefte, probeer niet te overtuigen maar laat de gebruikers de toegevoegde waarde ondervinden.
- Houd focus: focus op haalbare targets en maak tijd en geld ondergeschikt aan je bedrijfsstrategie. Door verandering op te splitsen in haalbare targets wordt het veranderingsproces gefragmenteerd. Zo is het voor de werknemers duidelijk en wordt het overzicht behouden.
- Meten is weten: breng de verandering in beeld. Meet voor – en achteraf. Zo kan de organisatie de progressie die ze maakt duidelijk in beeld brengen.
- Kies een geïntegreerde aanpak: organiseer brede samenwerking tussen de ondersteunende diensten en betrek de business. Bottom-up of top-down. Het heeft geen belang zolang een gemeenschappelijk doel centraal staat.